Voedingsadvies

Dit schema is gebaseerd op mijn ervaringen als bergbeklimmer aangevuld met advies van sportdokters. Voor een schema aangepast aan uw specifieke doelstellingen raad ik u aan om advies op maat aan te vragen via Etixx.

Uitdaging: Bergbeklimmen op extreme hoogte eist heel wat van het menselijk lichaam. Tijdens de voorbereiding moet je lichaam intensieve trainingen kunnen verwerken. Tijdens de beklimming zelf is het essentieel dat je gezond blijft. Een aantal dagen ziekte in het basiskamp kunnen het einde betekenen van de expeditie. Bovendien ontbreekt het je lichaam op grote hoogte aan voldoende zuurstof. Het resultaat daarvan is niet enkel dat inspanningen zwaarder wegen. Het lichaam zal ook bepaalde functies verminderen of zelfs helemaal uitschakelen om de beperkte zuurstof te gebruiken voor die lichaamsfuncties die op de korte termijn levensnoodzakelijk zijn. Dit betekent onder andere:

  • Dat herstel van ziekte of kwetsuren veel trager verloopt op grote hoogte.

  • Dat de spijsvertering moeizamer verloopt (of zelfs helemaal ophoudt op grote hoogte) terwijl je toch zeer veel energie verbruikt. Het gevolg daarvan is een groot verlies aan spiermassa.

  • Het verwarmen van het lichaam steeds moeilijker wordt naarmate je hoger klimt omdat er zuurstof nodig is voor die verwarming. De eerste lichaamsdelen die daaronder te lijden hebben zijn de vingers en de tenen. Het gevaar op bevriezing is daar dus het grootst.

  • De werking van de hersenen en dus ook je concentratievermogen vermindert. Dit kan leiden tot een slechte inschatting van gevaren en foute beslissingen.

Een degelijke voeding kan aanzienlijk helpen bij deze uitdagingen. Voor alle duidelijkheid, of je snel dan wel traag acclimatiseert wordt niet bepaald door voeding of fysieke conditie. Acclimatiseren komt in grote mate neer op het aanmaken van extra rode bloedcellen. De snelheid waarmee je lichaam dat kan is volledig genetisch bepaald. Maar je kan je lichaam wel op andere maniere een handje helpen.

Tijdens de voorbereiding: Een gezonde voeding vormt de basis van een gezond lichaam. Eet voldoende groenten en fruit en drink minimaal 1,5 liter water per dag. Vermijd snoep, sauzen, smeer en bereidingsvet. Vervang regelmatig vlees door vis. Beperk alcohol en frisdranken. En sla nooit maaltijden over. Die gezonde voeding vul ik verder aan met de volgende Etixx producten:

  • Multimax: vult tekorten in vitaminen en mineralen aan

  • Co-enzyme Q10: verhoogt de zuurstofopname

  • Magnesium 2000 AA: helpt de spieren te ontspannen en voorkomt dus spierkrampen tijdens trainingen. Deze magnesium is een bruistablet en speciaal ontwikkeld om het soms laxerende effect bij magnesium-suppletie tegen te gaan.

Op trainingsdagen is het belangrijk om je lichaam nog meer te ondersteunen. Je kan voor de training best een koolhydraatrijke maaltijd nuttigen, eventueel aangevuld met Etixx Full Training Complex Shake om spieren en glycogeenreserves te herstellen. Tijdens de training is het belangrijk om voldoende te drinken. Onmiddellijk na de training kan je het herstel bevorderen met de volgende Etixx producten:

  • Recovery shake: vult de energievoorraad in de spieren aan en helpt het herstel na sportprestaties.

  • Amino Acids: gaat spierafbraak tegen en helpt spiervolume te behouden

  • HMB 1000: versnelt de spierrecuperatie en stimuleert de spiergroei.

Maand voor de beklimming: Tijdens de laatste weken voor de beklimming kan je je lichaam nog een aantal stoffen meegeven zodat je de beklimming zelf beter kan verteren. Ik gebruik zelf de volgende Etixx producten:

  • Beta Alinine: vertraagt de melkzuurvorming in de spieren.

  • Ijzer: om het zuurstoftransport in het bloed te verbeteren.

  • Carnitine: stimuleert de vetverbranding en aanmaak van energie.

  • Arginine: verhoogt herstel en werking van de spieren.

Trektocht naar en verblijf in basiskamp: Gezonde voeding is opnieuw essentieel. En dat betekent dit keer meer dan alleen maar de juiste combinatie. Zorg er ook voor dat het voedsel gewassen is met niet-besmet water. Eet bij voorkeur enkel warm voedsel en vermijdt rauwe groeten tenzij het van een betrouwbare bron komt. Nogal wat reizigers kunnen dagen van de kaart zijn en ernstig verzwakken na een infectie opgelopen door het eten van voedsel dat niet op de correcte manier bereid is. Onze westerse magen zijn nu eenmaal niet zoveel meer gewoon. Hou bij de opzet van je expeditie ook rekening met de kwaliteit van de koks en het eten in het basiskamp. Je betaalt beter wat meer voor gezond, vers en gevarieerd voedsel zodat je in het basiskamp ook werkelijk krachten kan opdoen. Vooral in Pakistan kan gevarieerd voedsel een probleem zijn. Bij mijn expedities in Pakistan at ik 2 maanden lang ’s middags pasta en ’s avonds rijst. Meestal was er wel een klein beetje vlees, maar soms ook niet. Vis was er nooit. Breng daarom in Pakistan ook eigen voedsel mee om het “dieet” in het basiskamp aan te vullen (bijvoorbeeld fruit en/of tonijn in blik). Tijdens de expeditie gebruik ik ook elke dag de volgende Etixx producten: Multimax, Magnesium, Arginine en Carnitine. Drink ook minstens 3 liter per dag. En ook één kopje koffie per dag helpt wat met de acclimatisatie.

Klimdagen: Vooral op extreme hoogte is het aanvullen van de energiereserves belangrijk maar ook moeilijker. Veel klimmers gebruiken gevriesdroogde maaltijden in de kampen boven basiskamp. Geen topmaaltijd, maar toch relatief smakelijk. Er zit wel wat variatie in die maaltijden dus kies iets dat jij lekker vindt. Hou er wel rekening mee dat tijdens een klim calorieën belangrijker zijn dan smaak. Naarmate ik hoger klim schakel ik meer en meer over op vloeibare maaltijden: soep en Etixx Energy gels. Dat verteert makkelijker en is dus een gedeeltelijke oplossing voor het probleem dat je spijsvertering niet meer optimaal functioneert door het gebrek aan zuurstof. Drink ook voldoende: minstens 3 liter per dag en liefst nog 1 of 2 liter meer ! Verder vul ik mijn voeding tijdens klimdagen aan met de volgende Etixx producten:

  • Anti-oxydants: Remt vermoeidheid en veroudering af, beschermt lichaamscellen.

  • Delactic: Zorgt voor ontzuring en bevordert dus het prestatievermogen en versnelt de recuperatie na de klim.

  • Energy booster: geeft letterlijk een energieboost en bevordert de prestaties.

  • Energy gel: snelle opname van snelle en trage suikers.

  • Carbo-gy: Koolhydraatrijke energiedrank, ideaal bij koud weer.

  • Recovery shake: vult de energievoorraad in de spieren aan en helpt het herstel na de klim.

  • Amino Acids: gaat spierafbraak tegen en helpt spiervolume te behouden

  • HMB 1000: versnelt de spierrecuperatie.

Samenvatting: Belangrijkste producten voor de bergbeklimmer.

  • Ijzer: om het zuurstoftransport in het bloed te verbeteren.

  • Energy gel: snelle opname van snelle en trage suikers.

  • Carbo-gy: Koolhydraatrijke energiedrank, ideaal bij koud weer.

  • Recovery shake: vult de energievoorraad in de spieren aan en helpt het herstel na de klim.

  • Amino Acids: gaat spierafbraak tegen en helpt spiervolume te behouden

  • HMB 1000: versnelt de spierrecuperatie.

  • Co-enzyme Q10: verhoogt de zuurstofopname

Met de steun van: