Expeditieklimmen is een veeleisende sport waarvoor ik veel offers moet brengen. Ik heb al genoeg geld uitgegeven aan bergbeklimmen om een huis te kopen. Ik heb al genoeg tijd geïnvesteerd in bergbeklimmen om eigenhandig een huis te bouwen. Voor mij is het dan ook cruciaal om te weten waarom ik dit doe. Het antwoord op die vraag mag best ambitieus zijn. Of zoals één van mijn favoriete spreuken het mooi samenvat: ‘If your dreams don’t scare you, they’re not big enough.’ Een ambitieuze droom inspireert me om te kiezen wat ik wél zal doen, maar nog belangrijker, om ook te kiezen wat ik daarvoor op wil geven.
Niet alleen individuen dromen. Organisaties hebben evengoed behoefte aan een antwoord op de vraag waarom en noemen dat een visie. Een ambitieuze visie inspireert om strategische keuzes te maken en offers te brengen. Kies op basis van je visie de uitdagingen die je wilt aangaan, maar ook de uitdagingen waarmee je wilt ophouden omdat ze niet stroken met je visie.
Transformaties vereisen een volgehouden, grote inspanning van iedereen in de organisatie. Digitale transformatie gaat niet enkel over de implementatie van nieuwe IT-infrastructuur of de reorganisatie van je IT-afdeling. Het betekent je hele organisatie opnieuw uitvinden, nieuwe routes uittekenen en oude paden verlaten.
De uitdaging voor organisaties bestaat erin om een enorme dosis engagement te creëren om die sprong in het onbekende te maken en ook vol te houden. In elke transformatie zijn er immers eindeloos veel hindernissen. Te weinig mankracht, te druk, andere prioriteiten, niet de juiste tools … Zonder visie ontbreekt ook de inspiratie om deze hindernissen te overwinnen en de transformatie te laten slagen. Organisaties die niet kunnen inspireren, werken hard zonder veel vooruitgang te boeken.
Alle lagen van de organisatie moeten daarbij mee aan boord. Succesvolle transformatie is gebaseerd op een visie die toegevoegde waarde creëert voor de organisatie in haar geheel. Het overstijgt de individuele afdelingen. Een overdosis aan aparte veranderingen leidt tot stress en verandermoeheid. Een duidelijke visie kan je helpen om te focussen en de veranderingen te integreren. Daarmee vermijd je niet alleen conflicten tussen afdelingen, maar verbind je ook de mensen binnen je organisatie.
In transformaties merk ik vaak de gevolgen van een gebrek aan een duidelijk antwoord op de vraag waarom. Veel organisaties raken niet veel verder dan dat ze zich willen focussen op hun klanten, marktaandeel winnen of kosten verminderen. Kosten verminderen kan belangrijk zijn, maar het is geen visie. Ik ken weinig mensen die geïnspireerd raken door besparingen en al helemaal niet als de besparing betekent dat hun job in het gedrang komt. De visie die je met de besparing kunt realiseren, kan mensen wel inspireren.
Dus voor je mensen vraagt om hun comfortabele tent in het basiskamp te verlaten om in de bittere koude door de diepsneeuw te ploeteren, moet je hen laten dromen over het gevoel van overwinning op de top. Mensen die geïnspireerd zijn over waar ze naartoe gaan, laten immers makkelijker los waar ze vandaag staan.
תגובות